/Co oznaczają hotelowe gwiazdki?

Co oznaczają hotelowe gwiazdki?

Zanim spakujemy walizki i ochoczo ruszymy w podróż, warto zapoznać się z ofertą hotelu, który wybraliśmy. Skąd jednak wiedzieć, czego spodziewać się po trzygwiazdkowym hotelu, a czego wymagać od czterogwiazdkowego i czy trzeba unikać jednogwiazdkowych miejsc noclegowych? Oto „ściągawka”, czego powinniśmy szukać w pokoju hotelowym o różnym standardzie oraz jakich usług mamy wymagać zwracając uwagę na hotelowe gwiazdki.

Poniższe zestawienie stanowi zapis orientacyjny i dotyczy standardów polskich hoteli.

 


Hotele jednogwiazdkowe

 

Wyposażenie pokoju

Pokój musi być wyposażony w podstawowe sprzęty, w tym łóżko: jednoosobowe 90×200 cm lub dwuosobowe 140×200 cm, szafę lub wnękę garderobianą, szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, krzesło dla każdego gościa, lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią, lampkę nocną oraz oświetlenie górne, dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego.

Uzupełnienie wyposażenia stanowi wykładzina dywanowa w całym pomieszczeniu.

Ważne, by być świadomym, że łazienka może znajdować się na korytarzu i być wspólna dla kilku pokoi. Trzeba więc się „nastawić” na dzielenie się tą przestrzenią. W łazience musi być ciepła i zimna wodą przez całą dobę- ten wymóg może się wydać oczywistością, ale jak pokazuje życiowe doświadczenie, nawet z „oczywistościami” w rzeczywistości hotelowej bywa różnie.

Jeśli łazienka znajduje się w pokoju, powinna być wyposażona w wannę z baterią i natryskiem lub kabinę natryskową, umywalkę z blatem lub półką, toaletę. Wyposażenie uzupełniające to lustro, pojemnik na śmieci oraz mydełko toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie.

Wyposażenie hotelu

Budynek musi być z zewnątrz oświetlony i mieć wyodrębnione wejście dla gości.

W pokojach musi być dostępna wentylacja grawitacyjna lub mechaniczna, goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji.

Usługi

W hotelu o tym standardzie wśród podstawowych usług znajdują się usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.

Warto wiedzieć, że goście powinni mieć możliwość zakupu przez całą dobę ciepłych napojów, ale tu uwaga: dopuszcza się możliwość działania automatów. Zmiana ręczników i pościeli powinny odbywać się co trzeci dzień lub na życzenie.

W hotelu powinno znajdować się miejsce ogólnodostępne, w którym można oglądać telewizję, chyba, że pokoje wyposażone są w odbiorniki telewizyjne.

Personel każdego hotelu jest przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

 


Hotele dwugwiazdkowe

☆☆

 

Wyposażenie pokoju

Zasadnicza różnica pomiędzy pokojem hotelu jedno- a dwugwiazdkowego polega na przewidzianym metrażu. W tym pierwszym wypadku w pokoju jednoosobowym powinniśmy spodziewać się przestrzeni 8 m^2, zaś w drugim 9, zaś w dwuosobowym adekwatnie: 10 m^2 i 12 m^2.

Pokój, podobnie jak w hotelu jednogwiazdkowym, musi posiadać podstawowe wyposażenie – łóżko (jednoosobowe 90×200 cm lub dwuosobowe 140×200 cm), szafę lub wnękę garderobianą, szafkę nocną lub stolik, biurko lub stół, krzesło dla każdego gościa (min. 2 krzesła), lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią, lampkę nocną, lampkę do pracy oraz oświetlenie górne, dostęp do co najmniej jednego gniazdka elektrycznego, bagażnik. W całym pomieszczeniu powinna znajdować się wykładzina podłogowa.

Łazienka może znajdować się na korytarzu i być wspólna dla kilku pokoi. W łazience musi być ciepła i zimna wodą przez całą dobę.

Jeśli łazienka znajduje się w pokoju, powinna być wyposażona co najmniej w takim standardzie jak w opisanym wyżej hotelu jednogwiazdkowym. Dodatkowo powinny pojawić się w niej: mydełko toaletowe, kubeczek jednorazowy lub szklany, pojemnik na śmieci i ręcznik.

Wyposażenie hotelu

Podobnie jak w przypadku hoteli jednogwiazdkowych- budynek musi być oświetlony z zewnątrz i mieć wyodrębnione wejście dla gości.

Przed wejściem powinno znajdować się miejsce postojowe, tak by goście mogli swobodnie wysiąść np. z taksówki i wsiąść do pojazdu.

Jeżeli pozwala na to lokalizacja (np. hotel nie znajduje się w tzw. zwartej zabudowie miejskiej) powinniśmy mieć zagwarantowany parking lub garaż. Ciekawostką i jednocześnie ważną informacją  jest wymóg, że miejsca na parkingu lub w garażu muszą być strzeżone.

Goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia, telewizji i internetu. W obiektach wyższych niż 4 piętra powinna znajdować się winda.

Usługi

W hotelu o tym standardzie wśród podstawowych usług znajdują się usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.

Podobnie jak w hotelu jednogwiazdkowym, mamy prawo do ciepłych napoi przez całą dobę, ale powinniśmy oswoić się z myślą, że najczęściej spotkamy się z automatem na korytarzu.

W hotelu powinien znajdować się aperitif-bar lub bar kawowy, a także miejsce ogólnodostępne, w którym można oglądać telewizję, chyba, że odbiorniki telewizyjna znajdują się w pokojach.

Personel każdego hotelu jest przeszkolony w zakresie udzielania pierwszej pomocy.

 


Hotele trzygwiazdkowe

☆☆☆

 

Hotel trzygwiazdkowy uchodzi już za hotel dobrej klasy. Powinien zagwarantować nam komfortowe warunki do wypoczynku i dobrą obsługę oferując szereg usług.

Wyposażenie pokoju

Pokój jednoosobowy powinien zajmować nie mniej niż 10m^2, zaś dwuosobowy 14m^2. Wśród wyposażenia powinno znaleźć się łóżko jednoosobowe 90×200 cm lub dwuosobowe 140×200 cm, szafa z co najmniej trzema wieszakami dla każdego gościa, szafka nocna lub stolik, biurko lub stół przeznaczone do pracy. Oprócz tego krzesło dla każdego gościa, lustro, wieszak ścienny na odzież wierzchnią oraz różne oświetlenie: nocne, do pracy i górne. Do tego co najmniej jedno łatwo dostępne gniazdko elektryczne i bagażnik.

Podłogę powinna zaściełać wykładzina, przy łóżku mogą pojawić się dywaniki a w oknach zasłony. Dodatkowo w pokoju powinny czekać na nas szklanki lub inne naczynia do picia, woda butelkowana dla każdego gościa, radio, telewizor, telefon, hotelowe materiały piśmiennicze, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia oraz igielnik.

Łazienka powinna być wyposażona w wannę z baterią i natryskiem lub kabinę natryskową oraz w osłonę na wannę lub prysznic, umywalkę z blatem lub półką, WC. Wyposażenie uzupełniające to lustro, gniazdko z osłoną, pojemnik na śmieci oraz zestaw dla każdego gościom: mydełko toaletowe lub dozownik z mydłem w płynie, ręcznik, ręcznik kąpielowy, szklanka lub jednorazowy kubek.

Wyposażenie hotelu

Podobnie jak w przypadku hoteli o niższym standardzie, budynek musi być z zewnątrz oświetlony i mieć wyodrębnione wejście dla gości. Nad wejściem powinna być zamontowana osłona chroniąca przed deszczem lub inne użyte inne rozwiązanie chroniące gościa przed skutkami niepogody. Możliwe jest zamontowanie drzwi obrotowych lub drzwi otwierających się automatycznie. Droga dostaw towarów powinna być wyznaczona w innym miejscu.

Przed wejściem musi znajdować się miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. Podobnie jak wyżej, powinno się zapewnić gościom miejsce parkingowe lub garażowe, które będzie strzeżone 24 godziny na dobę.

Goście mają prawo przez całą dobę korzystać z telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia, telewizji i internetu. W części ogólnodostępnej musi działać wentylacja mechaniczna. W obiektach wyższych niż 3 piętra powinna znajdować się winda.

Usługi

W hotelu o tym standardzie wśród podstawowych usług znajdują się usługa budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.

Powinniśmy mieć także zapewniony dostęp do ciepłych napojów (mogą pochodzić one z automatów), ale dodatkowo mamy prawo korzystać z room service, który powinien być czynny co najmniej przez 18 godzin na dobę. Możemy także skorzystać z usługi prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży.

W hotelu powinna znajdować się restauracja oraz aperitif-bar lub bar kawowy, a także sala klubowa z telewizorem. Dopuszcza się brak restauracji, jeśli w odległości do 500 metrów znajduje się taki obiekt. Personel hotelu powinien nosić jednolite stroje.

 


Hotele czterogwiazdkowe

☆☆☆☆

 

Hotele czterogwiazdkowe uchodzą za hotele o bardzo wysokim standardzie, powinniśmy poznać to po jakości wnętrz oraz szerokiej gamie usług świadczonych przez obiekt. Należy być świadomym, że za granicą usługi te mogą być jeszcze bogatsze lub po prostu inne.

Wyposażenie pokoju

Standardowo pokój musi posiadać stałe wyposażenie – łóżko jednoosobowe 90×200 cm lub dwuosobowe 140×200 cm. Metraż dla pokoju jednoosobowego nie może być mniejszy niż 12m^2, zaś dla dwuosobowego- 16 m^2. W pokoju rzecz jasna znajdziemy wyposażoną w wieszaki i półki szafę, szafkę nocną i stolik, stół lub biurko służące do pracy, do tego krzesła dla gości. Powinniśmy także mieć możliwość odpoczynku na fotelu lub kanapie. Pokój powinien być oświetlony w różny sposób: oświetleniem górnym, nocnym itp.

Na podłodze powinna znajdować się wykładzina, obok łóżka możemy znaleźć dywaniki, zaś w oknach firany, zasłony lub rolety. Oprócz tego szklanki lub inne naczynia do picia, butelkowana woda, materiały do pisania, zestaw do czyszczenia odzieży i obuwia oraz igielnik.

Łazienka powinna znajdować się w pokoju i oprócz wyposażenia standardowego (natrysk, wanna, umywalka,WC) powinna mieć półki, lustro, gniazdko elektryczne oraz suszarkę. Dodatkowo oczywiście ręczniki, mydełko toaletowe, szklanka lub kubeczek jednorazowy.

Wyposażenie hotelu

Podobnie jak w przypadku hoteli o niższym standardzie, budynek musi być z zewnątrz oświetlony i mieć wyodrębnione wejście dla gości. Nad wejściem powinna być zamontowana osłona chroniąca przed deszczem lub inne użyte inne rozwiązanie chroniące gościa przed skutkami niepogody. Możliwe jest zamontowanie drzwi obrotowych lub drzwi otwierających się automatycznie. Droga dostaw towarów powinna być wyznaczona w innym miejscu.

Przed wejściem musi znajdować się miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. Podobnie jak wyżej, powinno się zapewnić gościom miejsce parkingowe lub garażowe, które będzie strzeżone 24 godziny na dobę.

W pokojach oraz w części ogólnodostępnej musi działać klimatyzacja. Goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia, telewizji i internetu. W obiektach wyższych niż 2 piętra powinna znajdować się winda.

Usługi

W hotelu czterogwiazdkowym możemy skorzystać z:

  • usługi budzenia,
  • przechowywania bagażu
  • przechowywania pieniędzy i wartościowych przedmiotów,
  • podania śniadania,
  • sprzątania pokoju na życzenie,
  • zakup ciepłych napojów przez całą dobę- room service powinien działać nie krócej niż 18 godzin na dobę,
  • zamówienie kwiatów,
  • pranie odzieży,
  • prasowanie.

Na terenie hotelu powinna znajdować się restauracja oraz aperitif-bar lub bar kawowy oraz sale konferencyjne. Powinniśmy także mieć możliwość skorzystania z co najmniej dwóch rodzajów usług związanych z odnową biologiczną (np. basen, sauna, siłownia, solarium, masaże itp.). Personel hotelu powinien nosić jednolite stroje.

 


Hotele pięciogwiazdkowe

☆☆☆☆☆

 

Wyposażenie pokoju

Pokój jednoosobowy powinien zajmować nie mniej niż 14m^2, zaś dwuosobowy 18m^2. Wśród wyposażenia powinniśmy wypatrywać mebli o wysokim standardzie, jakości wykończenia. Łóżko jednoosobowe nie może być mniejsze niż 90×200 cm, dwuosobowe 140×200 cm. Wszystkie meble ( w tym: szafa, szafka nocna, stół, biurko, fotele, kanapa oraz oświetlenie) powinny tworzyć spójną stylistykę i budować wrażenie luksusu.

Do wyposażenia znanego z hotelu czterogwiazdkowego, tj. szklanki, butelkowana woda, radio, telewizor, telefon itp. Należy dodać mini bar lub lodówkę i sejf.

Łazienka powinna być wykończona w bardzo wysokim standardzie, powinna być przestronna. Oprócz oczywistych: natrysku, wanny, toalety i umywalki powinniśmy w niej znaleźć: płaszcz kąpielowy, ręcznik, ręcznik kąpielowy, telefon, wagę i suszarkę.

Wyposażenie hotelu

Oprócz standardów hotelu czterogwiazdkowego, warto wiedzieć, że w pięciogwiazdkowym drogi gości i bagażu powinny być oddzielne.

Przed wejściem musi znajdować się miejsce postojowe na czas przyjazdu i odjazdu gości. Przy hotelu powinno znaleźć się miejsce parkingowe lub garażowe, które muszą być strzeżone.

Pokoje oraz część hotelu ogólnodostępna musi być wyposażona w klimatyzację. Goście powinni mieć dostęp przez całą dobę do telefonu i faksu znajdujących się w recepcji oraz do ogólnodostępnych radia, telewizji i internetu. W obiektach wyższych niż 1 piętro powinna znajdować się winda. Jeśli w podziemiach znajdują się pomieszczenia dostępne dla gości, np. basen czy garaż, tam również powinna dojeżdżać winda.

Usługi

W hotelu o tym standardzie oczywistym jest, że dostępne są podstawowe usługi: budzenia, przechowywanie bagażu, pieniędzy i wartościowych przedmiotów, podawanie śniadań, sprzątanie pokoju codziennie lub na życzenie gościa.

Ponadto goście powinni mieć możliwość zakupu przez całą dobę ciepłych napojów, room service czynny jest co najmniej przez 18 godzin na dobę, dodatkowo musi być stworzona możliwość zamówienia kwiatów lub działać kwiaciarnia. Standardowo dostępne powinny być usługi prania, prasowania, czyszczenia bielizny i odzieży, zmiana pościeli i ręczników codziennie lub na życzenie.

W hotelu powinna znajdować się restauracja oraz aperitif-bar lub bar kawowy. Na terenie hotelu zazwyczaj znajdują się również sale konferencyjne. Powinniśmy mieć możliwość skorzystania z takich udogodnień jak: basen, sauna, siłownia, solarium, masaże. Personel hotelu powinien nosić jednolite stroje.